donderdag 11 april 2013

Examentips!

Het is zo ver. Over 4 weken beginnen de examens. Voor mij is het precies 4 weken, voor anderen misschien iets eerder of later, maar over 4 weken is het zo ver. De centraal schriftelijke examens! De ene raakt in paniek, 'want de cijferlijst is nu niet zo goed' de andere denkt er heel makkelijk over 'want ik heb toch hoge gemiddeldes'. Of je er nou goed of slecht voor staat, hier wat tips om goed je examenperiode in te gaan!



Tip 1: Begin op tijd
Het liefst zet ik dat in hoofdletters, een groter lettertype, onderstreept en schuingedrukt. Dit is zo belangrijk! Een week eerder of later beginnen maakt een heel groot verschil! In die ene week dat je niet geleerd hebt had je de helft misschien al kunnen doen... Zorg dat je voor je eerste examen begint je alle stof voor alle examens geleerd en herhaald hebt, zo hoef je alles alleen nog een paar keer door te lezen! Minder stress dus, want je hebt alles wat je moet leren al een keer gezien.

Tip 2: Oefen oude examens
Misschien heb je dit op school bij ieder vak als zo'n 10 keer gedaan, oefenen kan je nooit te vaak doen. 'Oefening baart kunst' zeggen ze wel eens. Op de officiƫ examenwebsite examenblad.nl kun je oude examens terugvinden! Heel handig dus als je nog wilt oefenen. ;)

Tip 3: Leer met de syllabus
Misschien heb je hier nog nooit van gehoord, maar het is ook niet dat je op examenblad.nl kunt vinden! In de syllabus kun je vinden wat je kunt verwachten bij het examen, wat je moet weten dus. Let hierbij wel op welke leerweg je hebt, KB, BB of GT! Als je eenmaal geleerd hebt kijk je in de syllabus en schrijf je alles op wat je over de onderwerpen weet, als je iets niet weet kijk je gewoon terug in de boek!

Tip 4: Samenvattingen en schrijven
Als je, zoals mij, goed en veel moet leren om een mooi cijfer te halen voor een toets, is samenvattingen maken heel handig. Voor iedereen natuurlijk wel! Maar tijdens het maken van de samenvatting ben je intensief met de tekst bezig, dan moet je de samenvatting ook nog eens typen of schrijven, waardoor je onbewust meer onthoud dan je denkt. Ook schrijven helpt, een hele grote samenvatting is makkelijker op de computer, maar rijtjes leren (bijvoorbeeld kenmerken van een bepaalde gebeurtenis bij geschiedenis) is het goed om dat rijtje op te schrijven en te herhalen, hardop praten helpt ook!

Tip 5: Kaartjes
Ben je al dat schrijven en typen helemaal zat? Wees niet bang, er is nog een manier.... Dit is niet helemaal mijn eigen idee aangezien ik dit in een tv-show heb gezien(Pretty Little Liars misschien?) Dit is heel handig als je woordjes van talen moet leren of begrippen. Maar zoals in het vorige voorbeeld, een rijtje kenmerken van een gebeurtenis bij geschiedenis kan ook. Op de ene kant van het kaartje zet je bijvoorbeeld een begrip, aan de andere kant van het kaartje de betekenis van dat begrip. Je legt het op een stapel met het begrip naar boven, je geeft het antwoord(als je het weet) en draait het kaartje om. Maak kan twee stapels, goed en fout. De goede antwoorden laat je liggen, de foute herhaal je totdat je ze weet! 

Dit waren mijn tips! Als ik er een paar vergeten ben of ik weet er nog een ,zal ik er zeker nog een post over maken! Over een paar weken maak ik nog een examentips post over tijdens het examen. Succes met leren, dat zal ongeveer het enige zijn wat ik de komende weken ga doen!

PS. Het is sneller voorbij als je denkt! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten